-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:32142 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:26

در خصوص حقيقت شيطان و فلسفه خلقت او توضيح دهيد.

شيطان از طايفه جنّ است، قرآن كريم خلقت و حقيقت جن و شيطان را آتش معرفي نموده و فرمود كه: اين ها از آتش آفريده شده اند : خدا انسان را از صلصال خشك (گِلي مانند گل كوزه گران) آفريد و جنيان را از شعله اي از آتش خلق كرده.[20] شيطان گفت: مرا از آتش خلق كردي واو (آدم) را از گِل آفريدي.[21]

قرآن در مورد اين كه شيطان از جن است فرمود: به فرشتگان گفتيم:براي آدم سجده كنيد، آن ها همگي سجده كردند جز ابليس. او از جن بود، و سپس از فرمان پروردگارش خارج شد.[22]

همان گونه كه خداوند به انسان وجود داد تا به كمال رسيده و از نعمت هاي جاويدان الهي برومند گردد و در قرب پروردگار جاي گيرد، شيطان و اجنه را نيز آفريد تا با اطاعت از پروردگار به كمال لايق خود برسند. قرآن مي فرمايد: جن و انسان را نيافريديم مگر براي عبادت و پرستش نمودن من.[23]

پس فلسفة آفرينش شيطان اين است كه خدا را پرستش كند و به كمال برسد، و خدا شيطان را شيطان نيافريد بلكه او با سوء اختيار خود راه فساد را گرفت و خود را بدبخت نمود. شيطان سال ها همنشين فرشتگان و بر فطرت پاك بود، ولي بعد، از آزادي خود سوء استفاده كرد و بناي طغيان و سركش گذارد. پس او در آغاز پاك آفريده شد و انحرافش بر اثر خواست خودش بود.

اميرمؤمنان علي(ع) فرمود: از كار خدا دربارة شيطان عبرت گيريد كه عبادت و بندگي بسيار او را باطل و تباه ساخت، در حالي كه خدا را شش هزار سال عبادت كرده بود كه معلوم نيست آيا از سال هاي دنيا است يا از سال هاي آخرت. و اين به جهت تكبر و سركشي يكساعت بود.[24]

[20] رحمان(55) آية 14 - 15.

[21] اعراف(7) آية 12.

[22] كهف(18) آية 50.

[23] ذاريات (51) آية 56.

[24] نهج البلاغه (فيض الاسلام) ص 770، خطبه 234 (خطبة قاصعه).

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.